כיצד מתכננים דירה קטנה?

לגור בדירה קטנה זו דרך חיים. זה לחשוב מחוץ לקופסת הקלישאות. לכן הריסת קירות לבדה לא "תגדיל" לכם את שטח הדירה, היא גם לא תעניק תחושת "מרחב". אלה קלישאות. בדיוק כמו קלישאת "השחור המרזה".

בתכנון למגורים של דירות קטנות חשוב להבחין בין "שטח" ל.. "מקום" או "מרחב"

שטח הוא נתון סתמי. 30 או 50 מ"ר. האם זה אומר משהו?  "מקום" לעומת זאת הוא שטח שיש לו גם משמעות. למשל: מקום לשחק. או מקום לנוח. מקום לאכול או מקום לעבוד.  "מרחב" הוא ביטוי לעושר אפשרויות הבחירה שבין מקומות שונים בבית.

תוכלו להיווכח בכך באמצעות ניסוי פשוט. רוקנו חדר בדירה מכל הרהיטים. האם הוא גדל? האם יש בו יותר "מקום"? האמת בדיוק הפוכה.

דירה קטנה בת 52 מ דירה קטנה בת 52 מ"ר ברמת גן.

במילים פשוטות, השאלה אינה כיצד מנצלים טוב את השטח..

אלא כיצד בונים מקום שעונה על צרכים תפקודיים (אכילה , שינה, רחצה, בישול) אבל מעניק גם תחושת זהות,  ביטוי עצמי וחיבור ריגשי. אפשר לקרוא לזה במילה אחת: אינטימיות

בעולם אידאלי יש חדר נפרד לשינה, אכילה או אירוח. בדירה קטנה אין פריביליגה כזו . דירה קטנה "טובה" היא כזו שבה יש הרבה מקומות בעלי משמעויות שונות. אפסון  בישול רחצה ושינה אבל גם התרגעות, התבודדות, משחק, עבודה מחשבה.

בשיטוט באתר תמצאו דוגמאות לאינסוף חללי מגורים קטנים יחסית שלא רק "מנצלים שטח" אלא בעיקר משמשים מקום לבעלי הבית להיות בו ולהתבטא