השבת הצבועה



כשצביעות ודמגוגיה חוברים יחד, השורות בכנסת מתאחדות. לפתע קורסות כל החומות האידאולגיות ומרב מיכאלי עם ציפי חוטובלי תרבץ. מה שחווינו כאן, מאז פורסמה פסיקת בג"צ בענין פתיחת המרכולים בת"א בשבת, היה גל צונאמי עכור של סוציאליזם דה ל-שמאטע עם קצת יידיש קייט.

 מזה זמן משתלט על חיינו ממבו שמבו סוציאל-רוחני שהמחאה החברתית השתלבה בו, באורח מושלם. זהו להג קלישאות חלול שבו מככבים שלא בהכרח בסדר הזה: קדושת השבת, ציטוטים מן התלמוד, קצת זכויות עובדים וביקורים  אצל מקובלים. מדובר בריטואל של החנפה עצמית הנתפסת משום מה כביטוי לאותנטיות, חמלה, והארה פנימית. הלכה למעשה זוהי עוד התעסקות נרקסיסטית טפלה וידועה.   

כך בשעה שסוף סוף מכהנת בישראל ממשלה חילונית באופן יחסי, ממהרת להטיף לנו ח"כ מיכאלי להקדים ולבקר במרכול כבר ביום שישי מפאת משמעותו של יום השבת הקדוש,  אבל כשאך אתמול דיבר על קדושת השבת כבוד הרב אלי ישי, זה כבר לא נשמע פתאום כל כך "נאור", מוסרי ומתקדם, אלא דווקא חשוך ופרימיטיבי. הרוח הגבית שקבלה הפעם ש"ס, בטוקבקים, בפייסבוק וגם מעל בימת הכנסת היישר מלב ה"נאורות" התל אביבית, צריכה להדאיג את כולם. לא בגלל עתידה המוטל בספק של השבת. היא התקיימה מצויין אלפי שנים בלי שרותי היחצנו"ת של  ישי ומיכאלי,  היא גם תמשיך להתקיים אחריהם.

הבעיה היא שבמקום להעמיד את חסידי הממבו שממבו הנאור כביכול במקומם ולהוכיח אותם על צביעותם, דווקא מעודדים אותם. אפשר גם לסגוד כל השנה לאלוהי הממון והתאוות וגם להתלונן על העבדות המודרנית. אפשר לברוח בחגים לחו"ל וגם להתחלחל מצביונה האובד של השבת התל אביבית.

כי כשזה נוגע לשלוות השבת, דווקא דימונה, קרית גת ומעלות לוקחות את לב ת"א בהליכה. רק שכף רגלו של אף פלצן תל אביבי לא תדרוך בהן. הוא מוטרד מצביונה השברירי של עירו והוא אינו רוצה ששעטת האוטובוסים תפריע לו לחצות את הכביש בדרכו לחוף הים בשבת. גם נהג האוטובוס

הנעשק שוב לא יכול לקרוא פרקי משניות עם ילדיו , הוסיפה וחידדה ח"כ מיכאלי. ומה עם תושבי  דימונה וקרית גת? להם לא מגיע ללכת על ילדיהם לים בשבת? לא! הם עוד לא מוארים דיים ומבחינה רוחנית טהורה עליהם לשבת בבית ולצפות ביום השביעי בסרטי בורקס. זאת לאחר שטרחו ומיהרו במצוות מיכאלי, למרכול כבר ביום שישי, מחשש שיתייגעו חלילה יתר על המידה ביום הקדוש עצמו. יום אחד כשיתפתחו רוחנית ומנטאלית, יוכלו גם הם לקחת חלק בדיון הגבוה על העבדות המודרנית.

 על הממבו שמבו הסוציאל- רוחני, שהולך ומתפשט תופסים כאן טרמפ כולם. גם לא מעט רבני הציונות הדתית ביודעם כי החילוני התל אביבי הצמא למשמעות הוא טרף קל. אין לו הרי כלים להתמודד עם תעצומות הידע היהודי ולכן אפשר להאכיל אותו בקלישאות לעוסות בשקל על נזקי תרבות הצריכה, לא לפני שמנגנים על מצפונו על שהעז לקנות חלב לילדיו דווקא בשבת. גם לדמגוגיה הזולה הזו נחשפנו בעיתונות ובתקשורת מאז פסיקת בג"צ.

ועכשיו זה ממש לא משנה אם יפתחו או לא יפתחו את המרכול בשבת. המרכול הוא רק סמפטום חולף. אחריו תבוא הדרישה הפשטנית והמתחסדת, נגיד לתלבושת אחידה. כי העיסוק בבגדים רק מחדד את הפערים בחברה, מעודד את תרבות הצריכה ומחייב את הפעלת מכונת הכביסה גם בשבת.   

הוספת תגובה:



 
 

המלצות של זיו:

My Facebook
> פורסם ב-04/10/2011

מי אמר הומו
> פורסם ב-25/07/2011